fredag 21 augusti 2009

Nu är skolstarten avklarad! Maken tog beslutet att själv vara med i lilltjejens klass, tufft men strongt gjort. Att gå in på skolgården och inte veta vilka som visste något, att möta människors blickar och känna osäkerheten tog på krafterna.

Efter måndagens möte var vi helt slut, och efter onsdagen blev det etter värre. Helst ville vi öppna munnen och fråga rakt ut om de hört eller inte. Förklara och få medkänsla, få upprättelse. Men nu fungerar inte människor så utan det bästa var att hålla käften och god min.

Det finns två som vi vet är insatta i det, eftersom vi själva pratat med dem i hopp om stöd. Den ena människan har oreserverat visat det, kommit med hjälp och tips, stöttat och trott obetingat på oss. Så även i onsdags, en varm blick och en klapp på axeln kändes bra.

Den andra föräldern har inte ens hälsat..... Det är en person vi som har haft bra kontakt med och vars barn var inblandat, även om föräldern säger sig veta absolut ingenting om situationen. Jag ringde i somras för att fråga om hon hört något om, om hennes barn hört något. Hon skulle kolla försiktigt med sin dotter och återkomma till mig. Det är över 2 månader sedan och jag har inte hört någonting...... Och nu vet jag att hennes dotter i allra högsta grad var inblandat!

Men så är det med människor, somliga sviker och andra finns där. Det gäller att fokusera på de som finns där och fokusera på det som leder framåt. Det är lätt att fastna i offer rollen, tycka synd om sig själv och älta i det oändliga vad som skett, vem som sagt och gjort m.m.

Men det är bara att glömma bort, lägga det bakom sig för hundra procent upprättelse går det inte att få i en sån här situation. Människor vill inte engagera sig, civilkuraget är på utdöende och det är lättare att leka struts.

So be it, då får vi köra vårt race och det har vi gjort. Vi har en konkret åtgärdsplan, vi har konkreta punkter som skolan ska följa upp och gör de inte det så får vi ta nästa steg.

Vi väntar nu på att få svar på våra frågor från skolan, när vi ser vad de svaren är tar vi ställning till om vi skall anmäla i första hand kuratorn. Jag tycker det är skrämmande och beklagligt att en kurator på en skola har inställningen att "barn är inte mitt ansvar". Vad ska en kurator då göra?

Läraren är kanon så här långt och vi hoppas att hon kommer fortsätta orka. Att hon har kraften och får stödet hon behöver för att fixa det här, för om inte den här klassen får hjälp så är det många av dem som kommer få det tufft framöver. Och då lär det finnas ett antal förvånade föräldrar som står där och säger "men jag förstår ingenting, han/hon har alltid varit så fin och rar härhemma". Precis som de föräldrar som uttalar sig vid sommarens tragedier förmodligen sagt... Och då är det så dags....

3 kommentarer:

  1. Strongt gjort av Maken !
    Lider med er!

    SvaraRadera
  2. wow vilken make du har!!! fattar inte att han klarade det! fy fan för folk. jag har blivit huggen i ryggen många gånger av människor som jag hjälpt eller varit snäll mot. utan anledning-(
    en mamma vars son var utanför i klassen, hjälpte jag genom att prata med alla föräldrar och henne att vi måste få barnen att inkludera hennes son med, o jag tjatade på min son att ringa till honom och leka en stund så han fick känna sig delaktig...hon tackade och började ringa till mej, hade en uppslitande skilsmässa och jag försökte stötta ( som man gör)

    ..tills en dag då hon ringer och säger hon funderar på att göra en anmälan till soc, för min store son tillika klasskompis med hennes, är så smal! någonstans ska man sätta ner foten säger hon så där överlägset, och när han är här äter han som en häst, får han ingen mat hemma???? du måste ju förstå att han behöver näring!

    där stod jag. småfet. sambon småfet. lillebror överviktig. va fan trodde hon? att vi åt så mycket att inget blev över till storebror eller vad?!
    och dessutom var det riktigt känsligt läge, för vi gick på massa läkarbesök just FÖR att inte storsonen gick upp i vikt, och vi var oroliga. men ...hans biopappa är typ två meter lång o väger 60 kilo, så han har väl dom generna, lång o gänlig som han är...

    men hur kan man bara ringa på det viset och vara så otrevlig, när jag försökt hjälpa henne, och varit hennes "psykolog" under ett halvår!!! hon kände mej! fy fan.

    nu skiter jag i om hennes son är mobbad. jag bryr mig aldrig mera.
    sorgligt.

    jagh ar fortfarande i bakhuvudet på skolan att där går dom och tror att jag slår min lille son.. skitjobbigt

    och igår, vid läggdags, sa han IGEN från INGENSTANS att jag ska säga att ni slår mej. för ni är elaka för jag ska sova fast klockan bara är tio.

    härligt va? hur hindrar man en adhdson att inte ljuga?!
    så snart kommer väl skolan med nån ny skit.
    blärk.

    kämpa på ni! gå med huvudet rakt! JAG är i alla fall vääldigt imponerad av er.
    stor-kramen!!!

    SvaraRadera
  3. Sorry för sent svar, men jag märker att all energi går åt till vardagen!
    Tack Monica för stödet!
    Gladmymlan, måste vara hur tungt som helst för er. Får ni inget stöd från någon? Någon som kan stötta? Stå på er, för viktigast är att man själv vet att man gör rätt!

    SvaraRadera