torsdag 27 augusti 2009

Nu blev det svårt - igen! Över en vecka har gått, den "nygamla" läraren är ett mirakel av sunt förnuft, medkänsla och insikt. Hon har haft många snack med lilltjejen, varit med i det undanskymda, känt av och lyssnat, alla tentakler ute. Beredd att rycka in för det minsta lilla, utan att för den saken skull överdriva situationer.

Hon ringde mig i fredags bara för att rapportera och idag hade vi ett nytt snack. Lilltjejen verkar på väg att landa, återfå tryggheten och då ber hon oss att tänka till en gång till vad gäller polisbesök i klassen. Är det av godo för lilltjejen eller inte? Kan det vara så att det istället väcker saker till liv, som verkar lägga sig. Hon gör så som vi vill, men ville bara att vi skulle tänka en gång till.

Hon kommer under alla omständigheter mycket snart ha en temadag i klassen, där man gör rollspel, grupparbeten mm kring temat livskunskap och med fokus på ryktesspridning. Kanske det räcker?

Just nu lutar vi åt att hon har rätt, att det kanske ska avvaktas och se. Låta lugnet cementeras och ha polisen i "backfickan" om det visar sig att det kokar under ytan.

Däremot dyker tankarna upp, vad gör vi med föräldrarna? Ska polisen komma dit och föreläsa för oss? Då kommer ALLA veta om det. Idag KANSKE inte alla vet om det. Det är föräldramötet snart, maken vägrar gå så jag kommer få gå dit solokvist. Vilka vet? Vilka tror på oss? Vilka har beslutat sig för att vi är bovarna i dramat? Jag var inte populär innan, eftersom jag har en tendens att säga vad jag tycker - inte helt bekvämt. Å andra sidan, jag behöver inte vinna några popularitetstävlingar, bara de inte tar ut det på mina barn.

Just nu är det känslan av upprättelse och instinkten om vad som är bäst för lilltjejen som slåss, och jag är inte helt säker...

6 kommentarer:

  1. hoppas maken är med annars blir det bara mera prat , men jag vet vet det er svårt , vet inte va jag skulle göra själv men får jag ge ett råd gå!
    vet inte om jag missat ,men är fallet nedlagd?

    SvaraRadera
  2. Jag kommer peppa honom, för det är som Du säger - annars blir det bara mer prat!
    Fallet är nedlagt, efter förhör hos polisen så sa de att det fanns absolut ingenting som tydde på ngn form av övergrepp. Vare sig i förhöret med dottern eller med oss. Tvärsom var det en otroligt öppen och trygg tjej... Så anklagelserna var helt ogrundade.

    SvaraRadera
  3. jag vet inte. fy fan vad svårt. oftast får ju barnen lida för att dom har en förälder som säger vad dom tycker. Men detta är så pass gräsligt allvarligt att jag hade begärt ett föräldramöte, med polisen som förhört min dotter (utan barn närvarande) som klart och tydligt förklarar vad som hänt, vad som är förtal, hur det förstör och förgör en fin familj och jag vet inte...jag skulle ju ta ungen ur skolan och flytta till en ny kommun men samtidigt vet man ju att allt förföljer en. det är förjävligt.

    men det går ta sig ur skiten men det tar tiiid. själv känner jag press att vara så underbart trevlig och perfekt på skolan eftersom dom tror jag slagit mitt barn...
    blärk
    kramar på er!!!

    SvaraRadera
  4. läste din blogg, jag fattar inte hur någon kan göra så mot en så trevlig familj som ni verkar vara
    ha det bra

    SvaraRadera
  5. Hittade till din sida helt appropå.Vilken fasanfull story.Vad är det för hemska människor som kan hitta på nått sånt o varför?Obegripligt för lilla mig.Hoppas att ni kommer ut ur denna skiten med livet i behåll.Kan det komma nått gott ur något sådant jäkligt.Kan sådant här hända vem som helst var som helst?

    SvaraRadera
  6. Gladmymlan, det är väl som de säger - det om inte knäcker det härdar. Men det är ett attans pris att betala..
    Cosmopolitan, tack för Dina ord. Det är skönt att Du som inte ens känner oss ända kan få en känsla för vilka vi är. Det stärker.
    Mette, det är en osannolik och vidrig historia. Vi tar ett steg i taget och vi kämpar på.

    SvaraRadera