torsdag 16 juli 2009

Tror inte att det kommer att ske så mycket på den här bloggen framöver. Förmodligen händer inget mer den närmsta tiden. Vad vi väntar på är dels den skriftliga bekräfteftelsen från åklagaren på att ärendet är nedlagt, men det kan tydligen ta flera månader... Då är det självklart inte lika bråttom - nej, inte för dem en för den som blivit felaktigt anklagad så är det det.

Dels är det att kansliet på skolan skall öppna, så att vi kan boka in mötet. Igår satte jag mig ned och skrev ned de kommentarer jag hade kontra kuratorns rapport, och det resulterade i 3 sidor med frågor som de skall få besvara. Jag känner mig otroligt stärkt av det, en väninna läste igenom det och det är riktigt vassa frågor så nu jävlar ska de få något att sätta tänderna i....

Och det "roliga" i det hela är att antingen så måste skolan medge att de satt hela sin tillit till den
s k och då måste man ifrågasätta hur starkt det väger när en förälder anmäler enkom genom hörsägen och 3:e hands information. Eller så är det så att skolan delar den här förälderns åsikt och då måste de kunna svara på frågan varför de ej tagit upp detta med oss. Nu pratar jag inte om den grova anklagelsen, utan jag pratar om skitsakerna som de valt att tolka negativt; ex.vis att min dotter är gränslös för att hon tycker om att krama sina kamrater, att maken är för mycket närvarande i skolan, att vår dotter har ett avancerat sexuellt språk. Det är något vi inte har hört under alla våra år i skolan, varken från lärare, kompisar eller andra föräldrar.

Och så fick jag vetskap om att skolan har en skyldighet att följa upp detta, när det visat sig att anklagelsen är felaktig. Dels skall de säkerställa att vi fått den hjälp vi behöver och dels skall de återkoppla/undersöka hur den här storyn kunde ta det uttryck den tog. Vad var det som gick fel, ha samtal med de/det barn som fabricerade historien genom att intervjua den 3:e flickan som kom med informationen. Hon vet vilka övriga barn är. Och den biten får man inte släppa, får då lär dessa barn fortsätta.

Genom att ha skrivit av mig här, genom stort stöd från era kommentarer och vänner IRL samt genom det proffsiga bemötandet från myndighetspersonal så har vi klarat oss hyffsat bra. Vad som händer efter sommaren blir förmodligen ett eget kapitel och jag återkommer om det.

Men vem vet, det kanske dyker upp fler svarta hål under vägen och då kommer ett inlägg....
Under tiden - tack för er support, alla ni som läst och extra tack till er som skrivit något. Det stärkte mig

3 kommentarer:

  1. Tänker på er och hoppas ni får rättvisa.

    SvaraRadera
  2. Jag också!
    Jag önskar er allt gott!

    SvaraRadera
  3. Bara jag, tack men tyvärr tror jag det inte. Börjar bli luttrad...
    Lotta, tack till Dig med!

    SvaraRadera