torsdag 10 september 2009

Det är konstigt hur människas psyke fungerar. Att det ibland kan stänga ute otrevliga tankar, förminska dem för att göra dem hanterbara och sedan PANG när man är intet ont anande så smäller de till.

Mitt syfte med den här bloggen var inte att skriva en snyfthistoria, jag vill inte ned i offerfällan utan jag vill gå rak i ryggen och vara stolt över mig själv, min familj. Jag vill inte att människor ska tycka synd om mig utan tycka om mig för den jag är. Respektera mig.

Men så ibland så är det som om det rinner över. Jag blir liten, vill vara liten. Bli omhändertagen, ha någon som klappar mig på huvudet och lovar att allt blir bra. Att allt fixar sig.

Jag har väntat länge på mina barn, när de väl kom. Och jag älskar dem bortom sans och vett, precis som alla normalt funtade föräldrar.

Samtidigt är jag just idag förbannad på livet, som konstant har utsatt oss för prövningar ända sedan vår äldsta föddes. Och det är inga små bagateller utan det ryms både sjukdom och död, olyckor och tragedier, svek och annat. Men vi håller ihop vår lilla kärnfamilj och vi har det bra tillsammans. Och med våra nära och kära.

Men jag undrar, varför blir det så här? Varför drabbas somliga människor mer än andra? Är det något hos oss som drar det till sig? Eller gör det n något fel? Är det någon läxa vi skall lära oss som jag inte greppat än?

Nej, det är inte mer synd om oss än många andra men vi har utsatts för många prövningar som sliter. Vi skulle behöva få ha ett andrum nu. Få läka och vila oss i vardagen.

Kanske det är så att den här staden är fel för oss? Kanske vi ska rycka upp våra bopålar och göra något helt annat? Jag vet bara att jag just för ögonblicket har tappat intuitionen, jag brukar det när jag kämpar för att få ihop det. Men den kommer tillbaka och då ska jag lita på den. Följa den väg som den visar mig.

4 kommentarer:

  1. Tack för komplimangen, den värmer.

    Jag håller fast vid vad jag skrev. Jag läste igenom hela bloggen igen och kan bara konstatera

    1) skolan kommer inte att göra ett skit mer, det ligger inte i deras intresse. I synnerhet inte när frågan inte är officiell. Alltså inte så länge du/ni väljer att inte gå ut med den i media. Vilket ni inte bör göra enligt mig, för att

    2)ni kommer aldrig "vinna" den här striden. Du kommer för all framtid alltid titta på människor och undra om de vet. Det kommer gnaga hål i huvudet på dig. Och skulle ni gå ut officiellt så börjar en cirkus utan dess like och då jävlar, då om något krävs det styrka. Och stora tjejen mår tillräckligt dåligt som det redan är.

    3) Barnen. Barnen kommer alltid i första hand, vilket du är rörande överens med mig om. Är då malandet rättvist mot dem? Nu äntrar äldsta tjejen DESSUTOM den jobbigaste perioden under hela hennes uppväxt, tro mig, jag har en 18-åring som just kommit ut helskinnad på andra sidan. Hon kommer att genomleva det 99% av alla tonårstjejer går igenom. Ni kommer att bråka som aldrig förr. Ni kommer att älska som aldrig förr. Allt enligt naturens gång. Ska då detta jävla skit ligga och gro, för att kanske till och med explodera mitt i allting?

    Nä. Din intuition kommer tillbaka. Och då kommer den att säga att ni ska flytta. Och visst fan blir det bökigt, men då är det inte en jävel som vet. Och först då kan ni lägga det bakom er. Och bli hela i själen igen.

    Well. Det är min ödmjuka åsikt om det hela..

    SvaraRadera
  2. och jag tänker precis som du, att så mkt skit händer oss...men när jag slutade tänka så, och tänka att " åh vad bra jag har det" och o vad vänner jag har, och liksom fantiserade fram en helt annan vardag än den jag levde, så peppar peppar, blev det bättre.
    jag läste "the secret" där det står att "universum är en spegel" som reflekterar tillbaka allt man sänder ut (flummigt jag vet) men när jag tänkte vad jag sände ut framför universumspegeln, så var det
    - alla är elaka mot mej o min familj
    - fan vad ful jag är
    -vi har det rätt knapert ekonomiskt..
    -mitt liv är förjävligt...osv

    nu bara på kul så låtsades jag att stå framför spegeln, och istället tänka
    -jag är snygg
    -vi är respekterade och en bra familj
    -vi har det bra ekonomiskt
    osv...
    flum flum men det skadar inte att prova.
    nu har det funkat kanon med min adhdson, och ekonomin är kanon, och skolan har varit fantastiskt tillmötesgående ....magi eller bara tur?
    ett tips. läs The secret så fattar du vad jag menar...
    storkram och ps, alla måste få vara små ibland. ds

    SvaraRadera
  3. Märkligt, senast idag hörde jag någon annan som sa att den boken är skitbra.

    SvaraRadera
  4. Mona, Du har så rätt och det är många kloka ord. Det finns en lång historik bakom allt detta som gör att jag till viss del är "bunden" i min situation. Jag känner mig ganska trygg i den här situationen trots allt, det är nog mest så att det är maken och lilltjejen som lider. Och jag lider när de lider... Och visst fasiken vill jag flytta, starta om. Och det är säkert möjligt även om jag idag har svårt att se det. Åh, det är så mkt jag skulle vilja skriva som jag inte kan utan att avslöja mig. Om Du vill mailar jag Dig gärna, men känn inget tvång. Du känns bara så otroligt "på samma linje". Min mail är: oskyldigtanklagad@hotmail.se - skriv om Du vill ha "the whole truth and nothing but the truth" :-)

    Gladmymlan, jag tror det ligger mkt i hur man själv betraktar världen och därigenom hur världen betraktar Dig. Projecering är också ngt jag tror starkt på. Det är förmodligen det som gjort att jag står pall såpass som jag gör idag. Säger som till Mona, det finns en lång historik bakom allt detta. Vill Du höra den så maila Du.

    Tack tjejer, det är skönt att ha er!

    SvaraRadera