onsdag 9 september 2009

Nu så är föräldramötet avklarat och det var en anspänning. Märkte efteråt att jag varit mer nervös än vad jag trodde, för jag höll fasiken på att svimma och/eller börja gråta direkt efter mötets slut.

Vad hände då? Absolut ingenting! Inga kommentarer, ingen som pratade direkt med oss och självklart inget medkännande. Vilka som vet och vilka som inte vet svävar vi fortfarande i okunnighet om.

Vad är min känsla då efter mötet? Direkt efteråt var jag arg och förbannad, kände att en stor del av mig ville ha upprättelse. Men i skrivande stund känner jag en lättnad.

Läraren uttalade tydligt att hon fokuserade framåt och med tyngdpunkt på det positiva. Hon var tydlig med att hon visste att det har varit problem i klassen, att det varit ett grovt språk och konflikter men att hon valt att inte lyssna alltför mycket på det utan hålla fast vid det positiva. Samtidigt som hon sa att vi måste gemensamt arbeta för att se till att barnen får ett bra språk, att hon kommer arbeta aktivt med att informera oss så fort det blir incidenter och att hon kommer inte lägga locket på.

Vad som kan göra mig lite långsint är när det sitter ett antal föräldrar och hummar instämmande i allt det som läraren säger, nickar igenkännande när hon berör de problem som varit. Och det är då exakt samma föräldrar som protesterat högt och ljudligt när vi & ett annat föräldrapar tagit upp just de problemen tidigare. Snacka om att vända kappan för vinden, mesproppar.

Det gör mig beklämd när vuxna människor inte har mer kurage än så, så varför blir jag förvånad? Det har i alla fall stärkt mig i min uppfattning att inte låta dessa människor bli viktiga för mig. De är de inte värda helt enkelt och jag vill inte sluta som en bitter, revanschlysten människa som söker upprättelse.

Nu har vi klarat av några delfaser i den här resan och för att kunna sätta punkt för den helt & hållet så återstår att få svar på de frågor vi ställt skolan samt att de korrigerar de uttalanden de gjort om våra barn. När det är gjort så ska vi lägga det här bakom oss och händer det inget mer så kommer den här bloggen möta sitt slut. För syftet med den är att hjälpa mig igenom det här, att få älta utan att belasta vänner och familj alltför mycket. Och den har hjälpt mig massor. Och ni har hjälpt mig massor. Även om ni inte skrivit något så är vetskapen om att ni läst en skön bekräftelse att jag har stöd.

Nästa anhalt är nu mötet med skolan om 2 veckor. Efter det kommer vi ta ställning till om vi gör en anmälan till Skolverket eller inte. Jag tycker det är synd att en skola som tidigare haft en rektor som var stark, handlingskraftig och empatisk nu har fått en rektor som är flat och ointresserad av människor. Tur att det finns enastående lärare som kompensation!

4 kommentarer:

  1. forstår hur du känner , och jag tycker det är skönt att mötet är gjord, så slipper du tänka på det, nu kan man bara reta sig på alla fegisar , och att inte en enda jäkel sa nått , tror jag faktiskt inte beror på att dom inte vet, snarare feghet!
    Alla vet nog inte,men sånn rykten brukar sprida sig!
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Tror faktiskt också det kan vara så att "alla" inte vet. I bland kan det mest vara en känsla, men de flesta har nog med sitt eget och har inte järnkoll på alla andra. Men det finns säkert en klick som tror de har full koll.

    Jag tycker du ska anmäla skolan, eller i alla fall på något sätt försök se till att de tar bättre hand om sina elever (med familj) i framtiden. Dessutom måste den där kuratorn BORT!

    Lycka till!

    / Blå Ängel

    SvaraRadera
  3. Vet du. Jag funderar på om det ändå inte är så att det bästa är att flytta.

    For real.

    SvaraRadera
  4. Monica, du har säker rätt. Just idag känns det bara som om jag går med fötterna i dy... kan inte ta några kloka steg så jag har valt att stå stilla.
    Blå Ängel, förmodligen är det som Du skriver. Och det lutar mer och mer åt en anmälan, iaf kuratorn. Det är synd, för de lärare som barnen har idag är guld värda.
    Mona, vet Du - den tanken har slagit mig med. Och jag är så sugen, men känner mig så begränsad. Av en massa olika skäl, framförallt behöver jag någon som kan pusha mig för jag är just nu trött. Btw, jag älskar den energi som Du utstrålar i Din blogg. Den ger kraft och är ett bra lyckopiller :-)

    SvaraRadera