fredag 25 september 2009

Ny dag, nya tag. Fy fan vad jag känner mig sliten. Nu har lilltjejen lämnat sin gamla skola och var på besök i den nya idag. Och hela jag är ett kaos av olika känslor. Ledsen, kränkt, besviken, arg, frustrerad är väl några av dem.

Det har varit jobbigt för lilltjejen att säga adjö till den underbara personalen på fritids, själv har jag känt sorg över så totalt ovidkommande saker som materiella ting - bättre mat i matsalen, snyggare lokaler i skolan, roligare fritids m.m. Men den sociala miljön som mötte oss i den nya skolan övervägde allt detta, även om jag själv måste nöta in det en del.

Lilltjejen var jätteglad, blev varmt välkomnad av sina nya kamrater och läraren. Och hon verkar inte ångra sig en sekund. Men självklart finns där tårar ändå. För det borde inte ha behövt bli så här. Men att kämpa mot fördomar och förutfattade meningar orkar man inte hur länge som helst. Framförallt inte när ens barn är den som får betala priset.

Jag är så jäkla arg på de s k vuxna som finns med i detta. Som inte törs ta ställning, inte törs öppna sin mun utan hela tiden skall säkra sin egen rygg. Läraren, som jag alltid gillat har haft två agendor - en mot oss och en mot övriga föräldrar. Förmodligen insåg hon tidigt att det skulle bli skitjobbigt att reda ut detta och allra enklast för henne vore om vi lämnade. Så hon har stött oss i vårt beslut, har inför oss berättat att det är en mobbingsituation samtidigt som hon inför övriga föräldrar har förnekat det. Och istället fokuserat på att vår dotter skall lära sig de "sociala koderna" så kommer det bli bra. Detta är alltså något som hon gått ut skriftligen till övriga föräldrar och sagt, men inte till oss!

Det sägs att det som inte dödar det härdar. Jag börjar känna mig jävligt härdad vid det här laget....

6 kommentarer:

  1. vet du mitt hjärta vrids om i vrede och eller sorg när jag läser dina inlägg, det är fan för tufft rent ut....jag verkligen känner din frustration genom min dator-skärm, jag hoppas att du vet att vi läsare finns här, det finns bra folk ( fast jag har jäkligt svårt för att hitta dom inom skolan) och tänk att du är såå mycket bättre än dom, du är åtminstone rakryggad sen kan dom få flaxa som väderkvarnar dit vinden vänder..idioter.
    hoppas det blir bra i nya skolan, hur eller hur kan man ju slå en knut på sig själv för att ens barn ska få det bra och bekymmersfritt...annars hade jag bytt skola för lääänge sen....men min adhd-son avskyr ju förändringar, så det skulle skada honom men gynna mej...tänker på er i alla fall!!!
    kramar nej stoor-kramar till er!

    SvaraRadera
  2. GM har sagt det , jag håller med!!
    'Lycka till detta kommer bli bra! Kram

    SvaraRadera
  3. GM, tack gumman! Igår skickade jag ett mail till alla föräldrar....:-) Ett svar har jag fått, med total stöttning och support. De andra jobbar nog hårt för att förklara mig vara en idiot & hysterisk...:-) Vill Du se mailet?
    Monica, tack vännen! Det kommer bli bra, jag vet!

    SvaraRadera
  4. Glömde säga, ert stöd ni som läser och framförallt ni som kommenterar är ovärdeligt. Att veta att människor som inte känner mig, som enkom får min sida av historian ändå kan känna den tilliten till mig gör mig varm. Det visar också att människor som väljer att se, kan se att jag är äkta och det är viktigast för mig. Så tack för det stödet, verkligen!

    SvaraRadera
  5. Och jag är på din sida. Har huvudet full av mässförberedelser och inga sekunder över för något annat, varav tystnaden.

    Men jag tänker på dig. Och beslutet med skolbytet är helt rätt.

    Nu måste ni vidare.

    SvaraRadera
  6. Tack Mona! Lycka till med mässan, kanske ska ta mig en tur och röja in Din monter :-). Hoppas Dina frågetecken löste sig, hör av Dig när Du har ork och tid

    SvaraRadera