söndag 6 september 2009

Jag har haft en underbart skön helg tillsammans med några väninnor. Jag har ett bra nätverk med nära, kära vänner både via bloggen (jag har även en annan mer officiell) och i verkliga livet. Jag kan stöta och nöta mina tankar, jag skriver av mig här och tömmer mina frustrationer.

Dottern kan av förståeliga skäl inte göra på samma sätt, hon är ett barn och ibland lyckas hon helt glömma men vissa dagar är hon fylld av ilska. Mot dem som gjorde så här mot henne. Jag har försökt lägga fokus på att barnen som satte igång det hela inte förstod vad det hela skulle leda till. För jag tror verkligen inte att barn i så unga år kan vara kapabla till den förslagenhet och ondska det skulle innebära.

Med maken försöker jag samma sak, för jag vet att hur jävla ont det än gör. Hur gärna man än vill skrika ut sin ilska och kräva upprättelse så fungerar inte livet så. För de människor som inte förstår kommer inte förstå hur högt vi än skriker och de är inte värda att vi lägger vår kraft på dem.

Skolan däremot är en annan femma; jag tycker att de är skyldiga till en hel massa saker och inom mig växer en ilska över hur vårt skolväsende kan tillåta ett sådant ointresse för människor när man arbetar med just det - människor.

Kuratorn ska vi inte ens tala om. Jag menar, hur i helvete kan man låta någon som högt säger "barnen är inte mitt ansvar" få ha kvar sitt jobb när detta jobb innebär just det, att arbeta med barn?

Jag fick en förfrågan från en väninna, som tillika är journalist, om jag ville att hon skulle skriva om det här. Och en del av mig ville det verkligen, men samtidigt så inser jag att vi skulle figuera öppet och ryktena skulle blossa upp. För om hon skulle skriva skulle vi inte kunna vara anonyma. Jag skulle kunna ta det, maken skulle kunna ta det men vi kan inte låta våra barn hamna i den situationen. Även om det på ett sätt vore bra att göra ett statement, men inte på bekostnad av våra barn.

I veckan kommer föräldra mötet.... och känslorna jag har inför det är komplexa, en viss dos av nyfikenhet, oro, skräck och revanschsug. Förmodligen kommer det bli ett antiklimax, där ingen säger någonting alls om det inträffade. Vi får se, jag lär garanterat skriva om det här.

7 kommentarer:

  1. Det är alltid lätt att ha åsikter om en himla massa. Och det skulle vara lätt att säga att visst borde du ta tillfället i akt och be vännen skriva om det. Just för att belysa vad som händer när det är åt helvete. När ryktena inte är sanna. Och konsekvenserna av det.

    Men, som du också påpekar; barnen. Måste alltid komma i första hand.

    Jag har en granne som jobbar med sånt här. Han är en av de få utredare som finns. Och har två döttrar. FATTA hur hans vardag ser ut. Jag mår illa varje gång vi talar om det.

    Hur som helst så lita på ditt inre. Och det är ju för jävligt att skolan inte ställer upp.

    Och kuratorn. Herregud, det finns ju fanimej inga ord för sådana människor.

    SvaraRadera
  2. ..och du förresten: i och med din kommentar hos mig så kommer det kanske att rassla till här.

    Basattduvet.

    SvaraRadera
  3. Här hade jag skrivit ett långt svar och så hade jag glömt logga in....

    Hur som, i kort drag; jag går på min magkänsla med barnens väl i fokus. Bästa revanschen är att gå med högt huvud och mentalt ge dem fingret.

    Skulle gladeligen anmäla skolan, men det får konsekvenser för barnen. Kuratorn dock är en helt annan historia...

    Jag har blivit mkt sugen på att skriva en bok om detta, just den här historian, med fokus på människors ointresse för sina barns vardag och vad konsekvenserna kan bli. Och så är jag otroligt taggad till att starta projekt nr 2, vilket fokuserar på unga tjejer...

    Och fler läsare är bara en fördel, då det här skulle kunna drabba vem som helst. Kanske någon tänker till en extra gång? Jag har försökt hålla alla identifikationer borta, mestadels för att inte blanda ihop det med min officiella blogg och för att hålla barnen utanför. För egen del skulle jag kunna prata om det i TV utan problem, men mina barn skall hållas utanför för de kan inte välja

    SvaraRadera
  4. FY FAN vad gräsligt! Var tvungen att läsa igenom allt från början, vilken hemsk historia.

    Anklagelsen är ju en sak, som förhoppningsvis är över, men att skolan, rektorn och framför allt kuratorn får bete sig hur som helst är skandal!

    Låter som om du lever i ett litet samhälle med IQ fiskmås på merparten av invånarna. Ungefär som där jag bor... Det är inte lätt att inte "passa in" i mallen. Stå på er och kräv er rätt som föräldrar! Kram!

    / Blå Ängel

    SvaraRadera
  5. det är skrattretande...vår rektor på skolan hade ett avslutningstal, på skolavslutningen.
    stod där och babblade om kärlek och hur mycket hon älskade våra barn...och att hennes uppgift är att få våra barn att växa...öh...vi föräldrar satt där o små skrattade åt henne, hon är väl för sjutton bara rektor inte nån "mamma" till våra ungar eller?
    till mej brukar hon alltid säga på våra möten vi har regelbundet iom adhdn.. att " men L. är ju en sån underbart häärlig o glad pojk"
    sen kan mötet vara slut o vi går ut på skolgården, och L. går rätt förbi henne utan att hon har minsta aaning om VEM mitt barn ens ÄR...hon har aldrig träffat honom!!!

    och detta förbannade " men vi gör ju det för L.s bästa" jag är FÖRÄLDER jag har som uppgift att föra min son framåt, älska honom och göra mitt bästa!
    när L går ut 3an, så har han inte med dom på den skolan att göra mer, och dom bryr sig inte ett smack om honom. mitt barn är DERAS jobb, men MITT liv!
    ändå tror dom att dom kan sitta och säga att dom bryr sig..
    man blir så trött.

    jag hade rivit upp himmel o helvete, om det inte vore så att L. älskar sin fröken och tycker det är jättekul på skolan...han har ju hållts utanför allt så mycket som möjligt.

    nu ska vi ju snart ha ett möte, med skola och ansvariga resurser, så att skolan en gång för alla kan fatta att L. mer än gärna säger att nån har "slagit" honom så blodet rinner, för att få uppmärksamhet. ingen av mina barn vet ju ens vad att bli slagen innebär!!!

    min store son, som då var 8 år, kom o hade sett på nyheterna att en liten kille blivit instängd i norge i ett skul och blivit misshandlad..så sa han med allvarlig min:
    -jag veet nog vad dom gjorde med den stackars pojken i norge. jag veet vad misshandla är.

    nä vet du sa jag ( och tänkte herregud vad sa dom på nyheterna dom kan ju sagt vad som helst)

    - jo, sa han, jag tror dom NÖP den stackars pojken.

    alltså, det absolut värsta han kunde komma på ( av alla misshandelsmetoder, pedofili och annan skit som finns ute i världen) så var nypa, det värsta som han kunde komma på!

    jag tackade gud att jag lyckats skydda min barn så pass att dom inte vet vad misshandel och slag och allt innebär,
    (och for the record har jag inte heller nypt honom, men anyway)

    men å andra sidan är det dumt, för min adhd-son kan ju säga att jag håller på att slå ihjäl honom, om jag försöker lyfta bort honom ur en situation eller hålla hårt om honom vid raseriutbrott... då kan han ju mumla om att hålla på att döö i tre dagar efteråt.

    oj långt o svamligt. men jag är inte nån som tror på skolpersonal och vanligt folks skit-tankar om en när man går o hämtar eller lämnar på skola. kan bara tänka mej vilket helvete ni går i genom. sänder styrkekkramar!!!!

    SvaraRadera
  6. Blå Ängeln, tack för Din sympati. Tyvärr är det ingen liten damm vi bor i, utan i den största.. där jag trodde att vidsyntheten och förståelsen hade nått längre!
    Gladmymlan, vi får stötta varandra och ge positiv energi, vi strider för våra barn och då kan man inte ge upp!

    SvaraRadera
  7. Jag tror som du att ingen kommer säga ett skit på mötet !!mEN SEN BLIR DET SNICK SNACK!
    sÅ VORE JAG dig om du orkade skulle jag banna mig säga några ord själv, om du klarar
    Ta med dig din vän på F-mötet? STÖD??

    SvaraRadera